|
Tábor Bobří stopy Tenkrát na východě
Psalo se léto roku 1994, když táborníci ze Sdružení přátel Jaroslava Foglara poprvé zavítali na tábořiště nedaleko obce Pikárec na Žďársku. Tenkrát třetí táborovou sezónu připravovala sehnaná dvojice vedoucích Sharp – Jestřáb a málo kdo by si pomyslel, že tábory Bobří stopy na tomto místě potrvají další dvě desítky let. Právě letos zažila louka u rybníka Kuchyně svůj dvacátý táborový ročník. Mnohé se zde změnilo, některé věci však zůstaliy stejné, jak to už v životě chodí.
Celotáborová hra se odehrávala na velké nástěnné mapě bývalého Sovětského svazu a cílem čtyř skupinek bylo postavit železniční trať – Transsibiřskou magistrálu, vedoucí z Moskvy napříč sibiřskou tajgou až k Tichému oceánu do Vladivostoku. Za body byla hráčům vyplácena tvrdá ruská měna – rubly a za ně si pak stavební společnosti mohly zakupovat materiál, nářadí a vybavení nutné ke stavbě a posunu vpřed. Lokomotivy, vagóny, uhlí, potraviny, koleje, pražce, lopaty, krumpáče či vodu… Ceny se v průběhu tábora však měnily, mezi společnostmi nastaly výměnné a prodejní burzy, všichni dopředu promýšleli každý krok, jelikož na příjezd do nové stanice byla vypsána tučná prémie a naopak za předjetí soupeře stojícího přímo v nádraží se platily nemalé peníze! Myslet bylo třeba i na stavbu mostů, jelikož železnice vedla přes obrovské veletoky Volhu, Ob, Jenisej nebo Amur.
Jak již bývá každoroční tradicí, nechyběl ani výlet do obce Moravec a pokus o vylepšení rekordního počtu lidí obsažených v telefonní budce. Ta se kupodivu ani letos nerozpadla, ovšem loňské číslo 21 nebylo překonáno. Jedna z místních nakupujících osob okomentovala situaci před moraveckou Jednotou docela stručně, ale výstižně: „To je ale blbej nápad.“
Jako tenkrát před 12 lety na vláčkovém táboře, tak i letos jsme měli v plánu vyrazit na závěrečku na starou štreku vedoucí z obce Sázava do Přibyslavi. Vydáváme se tedy vlakem z Křižanova až do stanice Sázava u Žďáru, kde byl začátek letošní závěrečné cesty. Teď měl každý šanci využít svého náskoku a nebo naopak, ho u soupeřova družstva stáhnout, či překonat. Ještě ve vsi bylo možné najít asi 2 kilometry kolejí ze staré štreky. Ve zbývajícím úseku až do Přibyslavi však byly koleje a pražce vytrhány, mosty zbořeny a po původní železnici nyní vedla cyklostezka. Cesta i však i nyní jasně ukazovala, kudy vedla železnice, a když se z těsně vedle vedoucí pravé trati ozval zvuk projíždějícího vlaku, měli jsme pocit, že se řítí proti nám. Atmosféra staré štreky, tu i díky tomuto byla stále.
Nejdříve na rozhlednu Rosička, poté k železničnímu viaduktu a následně až na nádraží v Nížkově putovaly postupně naše čtyři skupinky. Předposledním stanovištěm byl starý kamenný most v Ronově, ale sem se již za světla dostali pouze modří a zelení. Další dvě skupiny se na zříceninu hradu Ronov dostaly až za tmy, či za svitu měsíce a mohly si tak s ostatními vychutnat delikátní guláš vařený mezi zdmi starými více jak 800 let.
Vítězem celetáborové hry i závěrečky se stala skupinka modrá, celkové pořadí je následující: 1. Strojvedoucí, 2. Pendolino, 3. Elefanti, 4. Čtyři z vlaku.
Autor: Rolf
|